Adios Xela..

14 januari 2017 - Antigua Guatemala, Guatemala

Mijn 5 weken Spaans zitten erop, ik ben nog lang niet vloeiend maar ik ben even aan een pauze toe...heel veel informatie, heel veel regeltjes en op al die regeltjes heel veel uitzonderingen. Ik heb veel geleerd, nu moet ik t in de praktijk brengen. Na Sheny ben ik geswitched naar Catalina, een 38 jarige vrijgezelle Guatemalteekse die verzot is op Argentinië en de Argentijnse mannen, want die hebben pelo largo y colochas (lang haar en krullen), je kan dus wel stellen dat we dezelfde smaak qua haar bij mannen hadden en dat we geregeld in een deuk lagen. Het arme ding was alleen nog nooit in Argentinië geweest.
Ik heb haar de tip gegeven haar boeltje te pakken en te verhuizen naar Argentinië om daar Spaans te gaan geven.

De laatste twee weken van mijn Spaanse les heb ik in "La Casa Latina" gewoond, dit was erg leuk, samen met Steven uit Nederland, Till uit Duitsland en de Zwitser met het vreemde accent. Zoals verwacht was er ieder weekend wel een reden voor een feestje, nu was het ook de meest feestelijke maand van het jaar. Dus vierden we kerst, we vierden oud en nieuw, we vierden donderdag avond.....alles met een flinke portie guacamole.

Naast mijn Spaans heb ik er een nieuwe hobby bij...
YOGA.... het is fijn om van de yoga te zijn, wees niet bang ik verander niet in een zweverige versie van mezelf, ik blijf met beide benen op de grond, alhoewel je bij yoga poses aan neemt waarbij je alleen op je beide armen staat. Ik (nog) niet maar die Yoga leraar....die is zo lenig en sterk en heeft zo'n heel zacht yoga stemmetje. Zo eentje wat gebruikt wordt om van die relax cd's in te spreken met van die zee en jungle geluiden op de achtergrond.

Alsof Yoga alleen niet genoeg is heb ik er ook nog een paar uurtjes Salsa les tegen aan gegooid. Nu ik er toch ben! Wat was dat leuk zeg. Ik zou graag willen vertellen dat t een soort van Dirty Dancing-achtig tafereel was...met een super Hottie van een leraar, 1,87 m donker warrig haar..Mmmmmm
Bummer...degene die mijn videoclip hebben gezien weten dat t in werkelijkheid een knaapje van 19 was van mijn lengte...en met heel erg zweterige handjes waarvan ik mij meerdere malen afvroeg waar deze overal geweest waren en wanneer ze voor de laatste keer een kraan gezien hadden.
Maar hij heeft t voor elkaar gekregen mij een heuse Salsa dans te leren.
Op verzoek kan ik t filmpje via Whatsap naar je toe sturen.

Vorige week heb ik eindelijk Xela verlaten en een Chickenbus genomen naar Lago Atitlan.....naar het plaatsje San Pedro. Ik blijf me verbazen over die Chickenbusses, ik bedoel iedere keer als ik erin zit denk ik dat t mijn laatste ritje ever gaat worden. Ze rijden als gekken door die bergachtige weggetjes, muziek keihard aan, af en toe komt er iemand binnen wandelen met sapjes, vettige hap, frutas of iets tegen hoofdpijn en buikpijn. Maar ik vind ze te gek, en ze zijn zo goedkoop, kosten 1/3 van de "luxe" bus wat niet echt luxe is. Het duurt allemaal wat langer omdat ze iedere 5 minuten stoppen, maar ach wat maakt t uit, Ik heb tijd!

In San Pedro heerst een Hippie cultuur zoals men verteld....ik heb daar een iets andere voorstelling van.
Met z'n allen in dezelfde kleding lopen, je kent ze wel een soort van gestreepte katoenen pyjama broeken in alle kleuren van de regenboog. Allemaal hetzelfde kapsel (dreadlocks) En iedereen verkoopt dezelfde handgemaakte sieraden. Not very Hippie to me.....de verkopers (Hippies) op PinkPop zien er precies hetzelfde uit. PEACE.

Ik ging er naartoe om wat meer Yoga varianten uit te proberen, maar aangezien de lessen daar duurder waren dan in Nederland  (wederom niet erg Hippie) heb ik t aan me voorbij laten gaan. San Pedro leek een beetje op Nederland qua softdrugs beleid, iedereen high on weed. In het hostel waar ik verbleef begonnen de vrijwilligers s'ochtends om 8 uur met een jointje en een koffie om vervolgens niet meer van de plek af te komen of hooguit te verhuizen naar een ander hoekje van de hostel tuin. Muy Tranquilo.

Het plaatsje op zich was leuk, erg Amerikaans toeristisch dat wel. Maar prima om een paar dagen te vertoeven, beetje rond slenteren door de smalle straatjes, uitkijken dat je niet door de TUK-TUK's omver gereden wordt. Lekker eten veel variatie, veel vegetarisch off course want Hippies zijn meestal vegetarisch. Beetje hangen aan het meer, watertaxi pakken naar een van de andere plekjes, San Marcos, super klein dorpje met nog meer "Hippies" en nog duurdere Yoga Klasjes.
Je kon hier van een hoogte van 10 meter vanaf een platform in het meer springen....het duurde even maar uiteindelijk kon ik natuurlijk niet achter blijven en heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en ben ik gejumpt. Whoehoe.....dat was best heel cool van mezelf.

Lago Atitlan.....
Een vulkanisch meer op 1500 m omgeven door 12 vulkanen die vernoemd zijn naar de 12 apostelen.
Wat een scenery...echt fantastisch mooi.
Nog mooier wordt t als je je de moeite neemt om de San Pedro (3020 m) te beklimmen. Een hike van ca 3,5 uur op en 2 uur down.
Je hoeft er niet heel erg getraind voor te zijn. Het was een mooie berg op wandeling. Met als beloning een schitterend uitzicht over het meer en de omliggende vulkanen en bergen. Tot nu toe heb ik veel geluk met het weer qua panorama's.

Dit was na de Santa Maria in Xela die iets hoger (3772 m) is mijn tweede vulkaanbeklimming en voor nu ook even de laatste.
Op dit moment zit ik in Anitigua waar wederom een vulkaan te beklimmen valt.(Guatemala telt 33 vulkanen) De Acatanengo (3976 m) dit is een 2 dagen klim, op de top heb je uitzicht op Vulkaan Fuego die behoorlijk actief is en iedere avond een lavashow weg geeft. Op dit moment ben ik perfect gelukkig deze te zien vanaf het dakterras van mijn hostel. Het is erg populair om deze vulkaan te beklimmen, anderhalf uur voor de top wordt het tentenkamp opgezet om vervolgens de ochtend erna het laatste stuk te hiken en  de zonsopgang te zien. Het schijnt echt steenkoud te zijn door de heftige wind. Vorige week zijn er 3 toeristen gestorven door onderkoeling. Dus nheh...op dit moment voel ik niet echt de drang deze te hiken.

Hostel Capitan Tom......runned by a Russian lady. Ik kreeg van iemand die ik in Xela had ontmoet de tip om hier te slapen.
Er blijken zich allemaal rare taferelen af te spelen...iets met een oudere dronken man, een jongere dronken man en de Russische.
Een soort van telenovela dus,(Een telenovela is een soapserie met een vrouwelijk hoofdpersonage.Vaak gaat het om een groot liefdesverhaal met veel intriges en een happy end. De telenovela werd oorspronkelijk vooral geproduceerd in Latijns-Amerika) de oudere dronken man slaapt op een stretcher in de woonkamer anex receptie. De jongere dronken man slaapt meestal op de bank samen met de hond. Niemand weet precies hoe de verhoudingen hier liggen, het lijkt er i.i.g op dat ze allebei niet betalen en verder niet meer doen dan een beetje in de woonkamer rond te hangen. De hele dag is er gratis koffie en je mag van alles uit de keuken gebruiken om te koken. Als je durft (ik durf 't), erg schoon is het er niet, maar ach de pannen zijn nog goed bruikbaar (meestal tref je bijna antieke pannen aan) en ze hebben er meer dan drie vorken en zelfs messen die nog echt snijden.

Antigua.
Antigua is een klein koloniaal stadje, heel overzichtelijk, heel mooi, heel schoon maar ook vrij saai. Er is niet veel te doen, de meeste mensen komen hier om of Spaans te leren of om de Acatenango te beklimmen. Beide niet mijn plan. Dus het wordt langzaam tijd dat ik een nieuw plan ga maken.
Wat dat gaat worden.....geen idee. Grote kans dat t de Caribic wordt....
Hasta pronto Amigos.

X

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kitt:
    14 januari 2017
    Vind je dirty dancing-achtingen moves super. Fuego heb je ook genoeg daar zo te lezen. Maar gewoon weer verder in de chicken-busses op zoek naar de perfecte hombre con pelo large y colochas. Geniet verder en tot gauw weer met de volgende novela. Hasta pronto y muchos besos Catharina.
  2. Natasja:
    14 januari 2017
    Wat leuk om te lezen Irene! Kom gelijk in vakantiegevoel!
    Lekker dat je doet wat je wilt. Een lekker vrij gevoel denken ik!
    Komt er ook een filmpje van de yoga? Of kan ik dat beter over een maand vragen? Have fun en be safe xx
  3. Guusje Lemmen,mikelj:
    15 januari 2017
    WAT WEER EEN MOOI VERSLAG ,DAT MOET TOCH EEN LEKKER GEVOEL ZIJN , GA VERDER ZO . TOT HET VOLGENDE VERHAAL , XXX
  4. Yvonroelofs:
    17 januari 2017
    Hoi Ireen, wat geweldig om jouw verhalen te lezen ! gedanst! Van boot af springen!bergen beklimmen! Op naar het volgende ! We wensen je verder veel spjas! Tot lees en schrijfs ! Groetjes van ons!
  5. Yvonroelofs:
    17 januari 2017
    Ps wij maken in juli een reisvlogger!dan kun jij ons volgen !!!Theo en Yvonne